5 valkuilen bij inkoop van materiaal

Elk installatiebedrijf koopt al jaren bij één of meerdere groothandels het materiaal in. Ad Borgstein, Inkoopmanager bij Uw Duurzame Installateur komt vaak bij installateurs die eigenlijk steeds in dezelfde valkuilen trappen bij hun inkoop. Hieronder staan de 5 meest voorkomende valkuilen op een rij.

Valkuil 1
Eén van de veelvoorkomende valkuilen is eenkennigheid door bij één specifieke groothandel in te kopen. Installateurs zijn dat al jaren gewend, veranderen niet graag en kijken niet verder of bij andere groothandels. Inkopen bij een andere groothandel kan zomaar voordeliger zijn.

Valkuil 2
Een andere valkuil is vasthoudendheid aan bepaalde merken. Door bij andere merken te kijken en deze te vergelijken kan je tot verrassende resultaten komen.

Valkuil 2
Een volgende valkuil is niet goed op de hoogte zijn van inkoopcondities en faciliteiten. Ad merkt dat de directie vaak wel op de hoogte is van alle condities, bonussen en fabrikantafspraken. Maar het is ook belangrijk dat al je medewerkers daarvan op de hoogte zijn, en dat ze niet klakkeloos bestellen bij de groothandel die ze gewend zijn, maar ook denken aan een betere prijs en uiteindelijk het bedrijfsresultaat.

Valkuil 4
De vierde valkuil die Ad noemt is het niet goed kunnen onderhandelen over condities, projectafspraken of offertes. In de praktijk kan dit ook erg lastig zijn. De truc is om doortastend te zijn, je mag best wel wat druk uitoefenen.
Wat Ad in de praktijk merkt is dat installateurs bij een groothandel wel eens een offerte aanvragen. Als resultaat krijgt men dan een calculatie van de materialen die zijn opgevraagd. Dit kan frustreren. Het kan helpen zijn om een scherpere prijs op te vragen of een projectkorting.

Valkuil 5
De laatste valkuil is dat er weinig structuur zit in het inkoopbeleid of in het inkoopproces van een bedrijf. Het is verstandig om een aantal keer per jaar een analyse te maken over wat je waar inkoopt. Veel installatiebedrijven hebben een standaard materiaallijst die bekend is bij alle medewerkers. Deze producten worden dan ook vaak besteld.
Het is verstandig om juist een analyse te maken over productgroepen, om te kijken wat je nou inkoopt en of daar geen voordeligere alternatieven voor zijn.

De 5 valkuilen nogmaals op een rij:

1) Eenkennigheid door bij één groothandel in te kopen.
2) Vasthouden aan bepaalde merken.
3) Niet op de hoogte zijn van inkoopcondities en bonusafspraken
4) Niet goed kunnen onderhandelen over inkoopcondities, projecten en offertes.
5) Weinig structuur in het inkoopproces, er zijn vaak geen analyses van wat er waar en wanneer wordt ingekocht.

[av_image src=’https://lidworden.uwduurzameinstallateur.nl/wp-content/uploads/2018/07/Whitepaper-inkoop-cover_vierkant-300×300.png’ attachment=’1718′ attachment_size=’medium’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ copyright=” animation=’no-animation’ av_uid=’av-3zf6r2′ custom_class=” admin_preview_bg=”][/av_image]

[av_button label=’Download het Whitepaper Inkoop’ link=’portfolio,1813′ link_target=” size=’medium’ position=’center’ label_display=” icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ av_uid=’av-3aimim’ custom_class=” admin_preview_bg=”]

Deel dit bericht:
Aansluiten?

Samen beter worden!

Dat is niet alleen ons antwoord op concurrentie. Het is onze belofte aan jou.