Een marketingplan in 9 stappen voor installatiebedrijven

marketingplan opstellen

Marketing is alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Dat klinkt eenvoudig, maar het vereist goede kennis van de markt, goede kennis van je doelgroep en ook goede kennis van je eigen kwaliteiten. Daarnaast heb je een heldere visie, een scherpe positionering en een gerichte strategie nodig om effectief marketing te kunnen bedrijven. We bieden je graag een handvat om tot een marketingplan te komen.

Een marketingplan in 9 stappen:

1. Marketingdoelstellingen

Hier omschrijft je wat je wil bereiken met je marketing activiteiten. Wil je nieuwe klanten aantrekken? Een groter marktaandeel? Of een hogere naamsbekendheid? Om doelstellingen te kunnen halen moeten ze SMART zijn: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

2. Marktanalyse

Hier onderzoek je hoe de markt waarin je actief bent eruit ziet. Wie zijn je concurrenten en wat zijn de trends? Wie is je doelgroep, waar heeft je doelgroep behoefte aan en gaat die behoefte in de toekomst veranderen?

3.Visie

Hier omschrijf je kort en bondig hoe je denkt dat de markt zich gaat ontwikkelen en hoe je daar op gaat inspelen.

4. SWOT

Hoe sta je ervoor? Met behulp van een SWOT-analyse (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats) check je de huidige situatie, door de (interne) sterktes en zwaktes en de (externe) kansen en bedreigingen in kaart te brengen.

5. Strategie

Hier bepaal je wat je, naar aanleiding van de SWOT-analyse, moet doen om je doelstellingen te behalen.

6. Positioneren

De P van Positionering betekent de ruggengraat van je marketingplan. Wat je ook gaat doen, je moet allereerst zorgen dat je positionering scherp is. Het definieert immers je unieke positie in de markt (USP)! Is het voor je doelgroep 100% duidelijk wat je te bieden hebt en weten zij waarom dat beter is dan bij je concurrenten (en weet je dat zelf eigenlijk wel?)? Weten zij waar jij voor staat? En heb je de merkwaarden, waar je de unieke positie op bouwt, duidelijk gedefinieerd?

7. De 7 P’s

Met de gekozen strategie en de (aangescherpte) positionering kun je nu keuzes maken binnen de marketingmix. Met welke P’s ga je aan de slag?

  • Product. Is je product nog onderscheidend genoeg? Is er misschien ruimte voor een nieuw product in het portfolio waarmee een (nieuwe) behoefte van de doelgroep kan worden vervuld?
  • Prijs. Hier check je welke prijs je concurrenten hanteren. En kijk je ook of je prijs nog bij de positionering past.
  • Plaats. Definieer hier waar je de doelgroep gaat bereiken met je product en boodschap. Zijn er nieuwe (online) plaatsen te bedenken waar je de product of dienst kan aanbieden? En breng, met het oog op promotie, in kaart waar je doelgroep zich bevindt.
  • Promotie. Hier bepaal je de communicatiemiddelen die je gaat inzetten om je product en boodschap zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen bij de doelgroep. Denk daarbij ook aan de kansen die nieuwe middelen zoals social media en online platforms je bieden. Het stelt je in staat om één-op- één en interactief met je doelgroep te communiceren.
  • Personeel. Hier check je of het personeel verkoop, klant- en servicegericht is. Het personeel speelt een grote rol spelen in het succes van een installatiebedrijf. Niet alleen als visitekaartje voor je bedrijf, maar ook in de sales en after sales (werkvoorbereiders en servicemedewerkers) vormt het personeel een doorslaggevende factor voor de klanttevredenheid.
  • Proces. Hier geef je de activiteiten, protocollen en procedures aan die van invloed zijn op de uitvoering van de dienst. Het geeft in feite aan dat diensten (anders dan fysieke producten) door de klant worden beleefd als een proces vanaf het moment dat ze de dienst bij jou hebben afgenomen.
  • Physical evidence.  Het fysieke bewijs van de kwaliteit van de dienst kan bijdrage aan een goede reputatie. Bij het aangaan van een opdracht is het voor de klant lastig de kwaliteit vooraf te bepalen wat hij ontvangt aan het eind van de installatieopdracht. Te denken valt aan het plaatsen van referenties, aanbevelingen en klantcases op de bedrijfswebsite, Facebook- en LinkedIn-bedrijfspagina.

8. Actieplan

Hier definieert je de activiteiten die je gaat ondernemen en stel je het marketingbudget vast.

9. Evaluatie

Evalueer na een tijdje of je de doelen hebt behaald. En hoe je resultaten zijn vergeleken met die van de concurrenten. Misschien moet je het marketingplan bijstellen om de doelstellingen te realiseren. Wat dat betreft is een marketingplan altijd een flexibel document. De markt staat immers ook nooit stil!

Meer weten neem contact op of download het whitepaper.


 

whitepaper marketing Uw Duurzame Installateur

[av_button label=’Download het Whitepaper over marketing’ link=’portfolio,1789′ link_target=” size=’medium’ position=’center’ label_display=” icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ av_uid=’av-21bt6q’ custom_class=” admin_preview_bg=”]

Deel dit bericht:
Aansluiten?

Samen beter worden!

Dat is niet alleen ons antwoord op concurrentie. Het is onze belofte aan jou.