Hoe behoud je klanten, door nu werk af te wijzen?

Hoe behoud je klanten, door nu werk af te wijzen?

 

Als installateur moet je in deze tijd vaak werk afwijzen. Dat kan zijn omdat je het al te druk hebt, of omdat het werk gewoon niet in je vaardigheden ligt. Wat de reden ook is, het is belangrijk om te weten hoe je goed omgaat met leads als je het werk eigenlijk niet kunt doen.

Niets laten horen ‘’wat op dit moment meer regel dan uitzondering is’’ is geen optie.

Zorg dat je altijd een positieve herinnering aan het contact met je bedrijf achterlaat. Je hebt deze klant later misschien wel nodig.

Hoe communiceer je met je klant?

Hier zijn een paar tips om goed met leads om te gaan als je het werk niet aankunt:

  1. Reageer snel

Wanneer iemand de tijd neemt om je te bereiken, verwachten ze een snelle reactie. Zorg er dus voor dat je op werkdagen binnen 24 uur op vragen reageert, en misschien nog wel eerder. Soms duurt mailen veel langer dan je zou willen. Even een belletje geven is zo gedaan.

  1. Laat weten wat er gebeurt

Als je een project (nu) niet kunt aannemen of kan bezichtigen, laat hen dat dan zo snel mogelijk weten. Geef de klant een idee van hoelang het zal duren voordat je contact met hen opneemt, of dat iemand anders in uw team het kan overnemen.

  1. Verwijs ze ergens anders heen

Als je de klant niet kunt helpen, verwijs hen dan door naar een ander bedrijf dat hen misschien wel kan helpen. Dit laat zien dat je begaan bent met hun lot, en ze zullen je inspanningen waarderen. Hele grote kans dat ze jou de volgende keer weer vragen voor een nieuw project

Help je toekomstige klant

 

In de basis wil je je potentiële toekomstige klant gewoon helpen, maar in deze tijd is dat niet altijd meer mogelijk. Wees daarom eerlijk over je beschikbaarheid. Wees transparant over de werkdruk. Communicatie is hierin de key.

Een goed voorbeeld van communicatie is dat je direct op je website al aangeeft wat de klant kan verwachten als ze contact opnemen. Neem je normaal gesproken pas contact op na 3 dagen. Vermeld dit dan bij het formulier of je emailadres.

Zorg voor een autoresponder op het info@…. emailadres met daarin de melding dat de email is ontvangen, maar het door de drukte iets langer kan duren.

 

Hoe pak jij het aan? Ben je bereikbaar, verwijs je door of laat je een negatieve indruk achter?

Deel dit bericht:
Aansluiten?

Samen beter worden!

Dat is niet alleen ons antwoord op concurrentie. Het is onze belofte aan jou.