Hoe belangrijk is innovatie voor jouw bedrijf?
Hoe belangrijk is innovatie voor jouw bedrijf?
Stilstand is achteruitgang, daar zijn we het allemaal over eens. Innovatie in de installatietechniek is juist nu meer dan nodig. Met hetzelfde aantal mensen moeten we steeds meer projecten energiezuinig maken. Dit vraagt om vernieuwing. Als installateur pas je je natuurlijk moeiteloos aan.
Je stuurt je personeel op scholingsdagen voor warmtepompen, zonneboilers, laadpalen, thermische opslag, slimme meters etc. Toch?
Slim, want met geschoold personeel ben je zeker klaar voor de toekomst.
Hoe belangrijk is innovatie nu echt?
Maar hoe belangrijk is innovatie nu eigenlijk echt voor jouw installatiebedrijf? Welke innovaties heb jij gedaan in je bedrijf? Bijvoorbeeld om met hetzelfde aantal mensen meer werk te verzetten? Met hetzelfde aantal werk, meer geld te verdienen. Je wilt beter geschoold personeel natuurlijk ook een eerlijk salaris geven.
Waar de wereld om je heen druk is met innoveren staat jouw bedrijf misschien al een tijdje stil. Weinig veranderingen die echt het verschil maken tussen een toekomstbestendig bedrijf of ‘’we zien het wel’’. Want dat is wat je feitelijk doet. Heel gek is dit niet. Bijna al je collega installateurs doen dit. We varen moeiteloos mee met alle innovaties die in ons vakgebied voorbijkomen. Maar we blijven intern vaak werken met dezelfde processen en manieren.
Juist nu tijd om na te denken
Juist door nu na te denken over je bedrijfsprocessen, weet je zeker of jouw bedrijf klaar is voor de toekomst. Stel jezelf de vraag; Waar kan jij verbeteren? Waarin kan je personeel vernieuwen? Wat kan je aan de werkzaamheden of dienstverlening verbeteren?
Geef jezelf inzicht in je bedrijf met de toolbox
Tips om te innoveren:
- Start een innovatiewerkgroep in je bedrijf.
Je werknemers betrekken verhoogt de onderlinge werksfeer en geeft je de mogelijkheid veranderingen eenvoudiger door te voeren.
- Praat met collega installateurs over problemen en kom tot een oplossing.
Juist door te praten met ondernemers in hetzelfde vakgebied kan je tot geweldige oplossingen komen. Door van twee bedrijven het beste te combineren maak je een regelrechte innovatie.
- Deel verbeteringen met fabrikanten. Vraag ook om verbeteringen.
Dit is wel de makkelijkste manier. Praat met de fabrikanten over problemen. Veel oplossingen liggen vaak voor de hand bij producten.
- Luister echt naar wat je klanten vragen.
Soms zijn de vragen van klanten logischer dan de oplossing die geboden wordt. Door echt te luisteren naar wat je klanten vragen kunnen veel diensten verbeterd worden
- Kijk goed naar je concurrenten en zie wat anders kan.
Niet echt innoverend maar het geeft je een maximale voorsprong. Kijk wat je concurrent doet en verbeter het voor je eigen bedrijf.
Let op: iets nieuws is niet persé innovatief! Succes.
En heb je iets gevonden? Deel je het dan met je collega installateurs of zijn dat je concurrenten?
Abram Bos is een marketing manager met een specialisatie in growth marketing. Hieronder valt conversie optimalisatie (CRO), zoekmachine optimalisatie en advertenties (SEO & SEA), en social-media ads.
Abram heeft naast de installatietechniek gewerkt in verschillende branches, waaronder e-commerce en software ontwikkeling. Hij werkt al meer dan 10 jaar in online marketing en heeft veel bedrijven geholpen om de gewenste resultaten te behalen.